Himlajordyoga

Smiling Buddha meditation (meditation för glädje)



Denna meditation gör dig lika tillfreds som denna goding.

 

En yogisk quick fix

En av kundaliniyogans gyllene diamanter är Smiling Buddha meditation. Den ger snabb effekt och ger en skön känsla i hjärtat. När du behöver en ”quick fix” för att lyfta humöret och göra sinnet lättare ska du välja denna meditation. Det fina är att du tillsammans med mudra och mantra lägger på ett leende på dina läppar. Till en början må leendet kännas aningen påklistrat men efter några sköna minuter kommer du att märka att mungiporna per automatik dras högre och högre upp i ett allt större och äkta leende. Magi är ordet. Känslan av glädje tar plats inom dig.

 

Instruktion

Position: Lätt meditationsställning med fokus i tredje ögat.

Mudra: Underarmar och armbågar vilar mot överkroppens sidor. Håll armarna i en 30 grader vinkel. För samman pekfinger och långfinger och låt dem vara utsträckta. Lill- och ringfinger viker du ner mot handen och håller dem på plats med tummens hjälp. Handflatorna pekar framåt. Dra armbågarna bakåt så att du känner en spänning över bröstkorgen. Spänningen hjälper till att öppna upp bröstkorg/hjärtchakra.

Mantra: Upprepa panj shabd mantra (Sa-ta-na-ma) tyst för dig själv.

Andning: Långa djupa andetag, behöver ej synkroniseras med mantrat.

Längd: 11 minuter

Avslut: Andas in fullt, andas ut helt. Öppna och stäng händer några gånger.

OBS! Kom ihåg att le, le, le under meditationen.

 

Smiling buddha meditation.
Mudra till meditationen.